Frivillighed på Skoleskemaet

Video, som beskriver forløbet i undervisningskonceptet "Frivillighed på Skoleskemaet"

"Frivillighed på Skoleskemaet" er et nyt undervisningskoncept ift. frivillighed, kreativitet og innovation. Her finder du et undervisningskit, frit tilgængeligt til selv at afvikle konceptet.

"Frivillighed på Skoleskemaet" er et undervisningskoncept, der sætter frivillighed, kreativitet og idéudvikling på skoleskemaet. Projektets omdrejningspunkt er at komme med ideer til frivillige tiltag, der kan bidrage til løsninger af sociale udfordringer. Det var eksempelvis i pilotprojektet "ensomme unge", der blev idéudviklet til. I materialet er hele projektet forklaret, der er drejebog til at afvikle hele forløbet og alle værktøjer (til metoderne) er også frit tilgængelig (de findes her).

Og hvorfor skal man så kaste sig over det?

Fordi det skærper elevernes viden om aktivt medborgerskab og frivillighed. De får et andet syn på deres lokalsamfund- og der såes frø i dem til fremtidens frivillige. Det er med til at skabe dannelse. Desuden ligger "Frivillighed på Skoleskemaet" i fin tråd med den nye folkeskolereforms tanker om den åbne skole, og bygger på samarbejde imellem skoler, foreninger og forvaltninger.

Det er målrettet udskolingsklasser i folkeskolen, men det kan også bruges af gymnasier og øvrige uddannelser. Niveauet bliver alt efter, hvem der er med - og man skalerer det frit efter behov og muligheder.

Hvem står bag det?

Det er udviklet af Vallensbæk Kommune i samarbejde med Center for frivilligt socialt arbejde (nationalt videncenter for frivilligt socialt arbejde), og afprøvet og testet i 5 folkeskoleklasser fra 7.- 9. Desuden har det nationale Frivilligråd, Ungdommens Røde Kors, Red Barnet Ungdom og Ventilen været med til at afprøve og udvikle det. Efter afprøvning er der evalueret og undervisningskonceptet er omskrevet og gjort frit tilgængelig for alle interesserede at bruge.

Medlemmer

Sidst opdateret 22.12.2016